Det er mange flere enn 5 grunner til at annonsering er lurt, og som gjør at du bør vurdere annonsering seriøst hvis du ikke allerede driver med det.
Her har jeg likevel valgt ut mine 5 mest åpenbare grunner:
- Som å dele ut flyer til de som leter etter akkurat det DU tilbyr
- Lønnsom annonsering er veldig skalerbart
- Skal du la konkurrentene få all synligheten?
- Digital annonsering i 2023 er mye mer målrettet og presis enn i gamledager
- Remarketing / Retargeting
#1 Som å dele ut flyer til de som leter etter akkurat det DU tilbyr
Se for deg denne scenen: Det er 1993, og en bruktbilselger går rundt på en parkeringsplass i regnet. I veska har han en bunke løpesedler, som han har brukt noen tusenlapper på å anskaffe fra det lokale trykkeriet. Han løfter vindusviskeren på alle bilene som står parkert, og plasserer én og én løpeseddel hvor han reklamerer for at han er ute etter å kjøpe eldre biler.
100 biler parkert – 100 løpesedler utplassert under en vindusvisker.
Morgenen etter kommer folk for å hente bilene sine, og de aller fleste blir irriterte over å måtte fjerne våt og uønsket reklame fra bilen sin. Kanskje et par bileiere tar vare på flyeren, fordi de har vurdert å bytte bil snart.
Ok, hvordan er så dette i 2023?
Tiden for løpesedler under vidusviskeren er over, og alternativet i dag er så mye mye bedre: Med annonsering mot spesifikke søkeord kan du presentere tilbudet ditt bare til de som er interesserte.
Du kommer med budskapet ditt kun til de som har søkt etter det du bestemmer deg for, og du betaler bare for de som klikker på annonsen din.
Og ingen blir irriterte over å få uønsket reklame.
Annonsering mot søkeord er helt fantastisk, og noe de fleste av dine konkurrenter sannsynligvis allerede driver med!
#2 Lønnsom annonsering er veldig skalerbart
Når man har fått opp noen annonsekampanjer og vist annonsene en liten stund vil man etter hvert få god statistikk som viser hvor godt det fungerer.
Kanskje fungerer én overskrift bedre enn en annen, og kanskje fungerte den siste videoannonsen bedre enn den videoen dere produserte i fjor.
Poenget er: Når du har prøvd deg frem en liten stund, og ser hva som fungerer, er det veldig lett å øke budsjettet. Lett, både rent teknisk, men også mentalt for deg som annonserer.
Fordi du har data og tall som viser deg hvor lønnsomme annonsene er, og du kan regne deg frem til at hvis du dobler annonsebudsjettet kan du forvente å doble salget fra inneværende periode.
#3 Skal du la konkurrentene få all synligheten?
I tillegg til å annonsere på konkrete søkeord som noen googler er det vanlig å bruke såkalte Display-annonser i tillegg. Display skiller seg fra Search, ved at de vises på mange flere flater og til mange flere mennesker. Ikke bare til de som søker etter det du tilbyr, men til alle som befinner seg i en viss aldersgruppe, eller et visst fylke eller som opererer i en spesifikk bransje.
Sammenlignet med løpeseddel-eksempelet ovenfor blir dette mer som å henge opp plakater ved inngangen til en messe hvor mange interesserte kommer til å gå forbi den.
Både når det gjelder Search- og Display-annonser hos Google så er det også et konkurranseaspekt. I tillegg til å fungere som relevante annonser man kan klikke på brukes også dette som branding og synlighetstiltak for mange bedrifter.
For eksempel: Hvis du googler “telenor” så ser du at Telenor annonserer selv på det søkeordet. På tross av at nettsiden deres er det første organiske resultatet i søkeresultatene så velger de å kjøpe en annonse helt øverst på det søket.
Dette handler om at de vil sikre seg at de dominerer søkeresultatene, og maksimerer sin synlighet opp mot konkurrenter og andres forsøk på å kuppe disse søkene.
#4 Digital annonsering i 2023 er mye mer målrettet og presis enn i gamledager
Som nevnt i punktet ovenfor så kan vi være veldig spesifikke med hvem vi ønsker å annonsere mot.
- Geografisk: Hvis annonsen til folk som bor eller reiser til enkelte byer, bygder, tettsteder eller hele fylker.
- Kjønn: Hvis annonsen til menn og/eller kvinner.
- Aldersmessig: Nå konkrete målgrupper i den alderen du retter deg mot.
- Bransje: Du kan velge å rette kampanjer mot folk med spesielle interesser eller som interesserer seg for konkrete bransjer.
Dette gjør at vi har muligheten til å nå akkurat de vi vil, men også at vi kan tilpasse annonsebudskapet vårt forskjellig basert på alder, geografisk tilhørighet eller kjønn.
#5 Remarketing / Retargeting
En enorm fordel med digital annonsering er at du kan “ta vare på” de brukerne som har klikket på annonsene dine.
Det betyr at du kan lage egne annonser som baserer seg på at noen allerede er ganske interessert i å kjøpe produktet ditt, og så vise disse annonsene kun til disse brukerne.
Det er dette som kalles både remarketing og retargeting.
Med en god strategi kan man detaljere et slikt opplegg ganske langt, og skreddersy budskap til forskjellige grader av interesse og målgrupper. På denne måten er det mulig å geleide en bruker fra å ikke ha hørt om deg, til å være ganske interessert og til slutt registrere at de har kjøpt det du selger eller meldt seg på arrangementet ditt.