Hvis du googler og researcher business-tips er det noe som går igjen fra de mest suksessrike:
“Ha flere bein å stå på når det gjelder omsetning”
Det virker som alle er enige om at man bør ha så mange kilder til inntekt som mulig.
Hva betyr dette for min bedrift i 2023?
- Får du mye organisk trafikk?
- Bruker du annonsering?
- Har du epostlister eller nyhetsbrev?
Får du mye organisk trafikk?
Organisk trafikk betyr den trafikken som finner din nettside eller ditt produkt ved å google/søke etter innhold i søkemotorer.
I motsetning til betalt trafikk er den organiske trafikken gratis, og stammer fra at søkemotorer har indeksert innholdet på nettsiden eller nettbutikken din. Slik at når folk søker etter noe du har beskrevet på nettsiden så dukker lenker opp i søkeresultatene.
Alle bør være opptatt av å øke andelen organisk trafikk over tid – med mindre man vil være avhengig av kun betalt trafikk gjennom annonsering i all framtid.
Hvis man prioriterer innhold som gir økt organisk trafikk vil man over tid få mer og mer gratis trafikk – og derfor er dette en viktig omsetningskanal for enhver bedrift.
Bruker du annonsering?
Med annonsering hos f.eks Google kan du levere en flyer i hånda på noen som ser etter akkurat det du tilbyr. Metaforisk, selvfølgelig.
Hvis noen søker etter “billig brus”, “vintersko” eller “kunst på nett” kan du bestemme deg for at de skal se en annonse for din nettbutikk.
Dette vil alltid være effektivt, og særlig hvis du samtidig har lite organisk trafikk. Betalt trafikk gir deg en snarvei på en måte, og sørger for at folk får opp lenker til det du tilbyr.
Kombinert med organisk trafikk er dette en utrolig effektiv strategi – som hjelper deg med å ta ut potensialet ditt når det gjelder trafikk, og som kombinert vil optimalisere trafikk og dermed også omsetning og salg.
Har du epostlister eller nyhetsbrev?
Epostlister, altså et register hvor du samler på epostadresser til interesserte mennesker, har eksistert lenge. En stund var det mange som var overbevist om at epost-markedsføring var på vei ut, men i 2023 har det motsatte skjedd.
Direkte markedsføring gjennom epostutsendelser kan i veldig mange tilfeller vise til ekstremt gode konverteringstall, og det er jo ikke så overraskende.
Hvis noen har bestemt seg for å melde seg på en liste fordi de er interesserte i noe spesielt, så er disse menneskene i utgangspunktet “varmere” enn alle andre besøkende.
Med “varmere” menes at de allerede er positivt innstilt til din bedrift, i motsetning til noen som googler etter noe eller får opp en annonse. Disse vet som oftest ikke noe om deg fra før, mens de som mottar epost-markedsføringen bevisst har bedt om å bli kontaktet.
Mange starter aldri opp med epostlister fordi veien føles så lang fra å ha 0 kontakter i lista si, til at det skal monne noe.
Det er aldri for sent å starte! Start med en gang!
Si at du starter med epostlister i dag, og at du har 100 personer på lista di om 6 måneder. Da har du 100 mennesker som er mottagelige for ditt budskap! Si at mellom 5 og 10 av disse kjøper noe eller melder seg på noe du reklamerer for hver måned – har du virkelig råd til å overse 5-10 salg i måneden?
Og ved å ha en god strategi over tid vil 100 mennesker raskt bli til 200 og 500. Og om noen år har du kanskje flere tusen interessenter, hvor du kan plassere ditt budskap rett foran nesen deres.
Det er helt åpenbart at epost-markedsføring er verdifullt, og det er ingen tegn til at dette vil utvikle seg noe annet enn positivt de neste årene.