En tjeneste levert av Kjetil Moen Nettservice AS

Målsettinger

“Mål er det som ønskes oppnådd i et prosjekt”

Vi definerer en målsetting som “én ønsket handling”.

Og da er det snakk om handling fra den som besøker eller ser deres budskap.

Dette er eksempler på forskjellige mål, eller handlinger:

  • Salg
  • Henvendelse fra interessent (telefon eller epost)
  • Påmelding/registrering
  • Kjennskap til merke/navn/bedrift

Et par eksempler:

BRANNSIKRINGSEKSPERTENE

De fleste bedrifter tilbyr forskjellige produkter og priser til forskjellige typer kunder.

Et brannsikringsfirma kan tilby brannslokker til én beboer, total sikring av bygget til den som eier bygget og full prosjektering av branninstallasjon til en utbygger.

Det er den samme kompetansen i ett firma, men deres produkter kan tilpasses forskjellige kunder.

Hvis vi skal markedsføre dette firmaet vil ikke ett sett med tekst/budskap snakke like godt til beboeren som til prosjektlederen for et nybygg. Den ene ser etter én brannslokker mens den andre ser etter en totalleveranse som er ganske avansert.

I dette tilfellet vil “målsetting” kunne se slik ut:

  • “Vi vil selge brannslokkere til beboere”
  • “Vi vil komme i kontakt med utbyggere av nye boligprosjekter”
  • “Vi vil komme i kontakt med styrer i borettslag”

 

Dette vil være 3 målsettinger som krever forskjellige sett med tekst og budskap i annonsene.

For oss betyr det at vi må gjøre 3 jobber – altså levere 3 forskjellige kampanjer med forskjellig innhold.

Forøvrig er dette et godt eksemple på et av våre viktigste budskap: Du må gjøre prioriteringer!

Det er naturlig å ønske alt dette samtidig, men sannheten er at du nok bør starte med én eller to målsettinger først.

Vi vil råde deg til å starte med ett eller to mål, og mens vi får erfaring og blir bedre kjent vil vi kunne justere og optimalisere disse kampanjene.

Når vi ser resultatene kan vi enkelt skalere opp; både med tanke på budsjettet men også med tanke på målsettinger.

Hvis du er fornøyd med hvor mange nye brannslokker-kunder vi har bidratt til, så kan det hende dere fort ønsker å gå videre med flere kampanjer og nye målsettinger.

KUNSTSELGEREN

Tenk deg et kunstgalleri med over 100 kunstnere representert, og over 1000 kunstverk tilgjengelig, i nettbutikken sin.

Deres målsettinger kan være:

  • “Vi vil selge mer kunst i nettbutikken”
  • “Vi vil selge mer av våre 3 største kunstnere”
  • “Vi vil selge mer til folk under 40 år”
  • “Vi vil selge flere gavekort”

 

Alt dette er eksempler på målsettinger som vil kreve forskjellige budskap i annonsene.

Her ville vi anbefalt galleriet å prioritere 2 av de 4 målsettingene, og starte der.

Hvis galleriet ser at kampanjene fungerer, og at de oppnår det de ønsker med vår hjelp, er sjansen stor for at de ønsker å annonsere bredere.

Vi vil alltid dele opp slike målsettinger i forskjellige kampanjer. Dette er viktig for å kunne måle effektiviteten i de forskjellige kampanjene.

Både budsjettet og inntjeningen vil nok være forskjellige for eksempel på en Gavekort-kampanje og en kampanje som sikter mot å selge masse kunst av Nerdrum og Widerberg.

Smart annonsering for å oppnå ekte resultater

Vi sender deg et tilbud på vår effektive annonsering hos Google.

Kundeomtaler

Jeg strekker meg langt for å gjøre kundene fornøyde, og er opptatt av at du skal føle deg ivaretatt underveis. Her kan du lese hva noen av mine kunder sier om samarbeidet med meg: